Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Lotte Munck - WaarBenJij.nu Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Lotte Munck - WaarBenJij.nu

Baños

Door: lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

24 Maart 2012 | Ecuador, Baños

Beste Allemaal,
De afgelopen dagen waren vrij rustig en relaxerend. Dus nog best lastig om een leuk verhaal te schrijven en jullie een indruk te geven van het hoe en wat hier:P.
De busterminal waar we de bus wilden pakken naar Baños was vrij ver van de binnenstad, dus met één of andere scheurende taxi zijn we daarheen gereden.
In de busterminal wees het zich allemaal vanzelf en al gauw hadden we een ticket naar Baños. Nog even wat etenswaren voor de 3uur durende busrit gekocht en toen de benauwde bus in.
We verwisselde onze plaatsen al na 5minuten want voor ons zat een groep kakelende meiden. Daar hadden we niet zo´n zin in. Nou dat hebben we geweten. Halverwege de rit kwam er een gast binnen die achter ons ging zitten en muziek ging luisteren op zn telefoon zonder koptelefoon.
De engelse versie van Boten Anna kwam voorbij, en nog een aantal van die veel te oude hitjes:P.
Quito was al omringd met bergen, maar het dal was vrij groot. Nu reden we echt een gebied in met nog veel meer bergen en de dalen waren klein. Baños was helemaal omringd door bergen en het was een prachtig uitzicht. We kozen een hostel uit de lonelyplanet en dit bleek een goede keuze. Best wel luxe en het had een dakterras waarop je over de hele stad kon uitkijken.
Het weer werd er niet beter op dus op de dag van aankomst hebben we weinig meer gedaan dan gechilld in het overdekte dakterras.

De tweede dag in Baños hebben we een rondje gedaan door het stadje. We wisten dat Stefan vandaag aan zou komen en dat we hem misschien van de bus zouden moeten halen, dus we konden niet te verweg gaan.
Baños is een idyllische plek met veel kleine straatjes en oude huisjes. Ook zijn we een heuvel opgelopen naar een prachtige begraafplaats. De graven zijn hier totaal anders dan in Nederland en hebben hele huizen om hun kist heen met veel kleurtjes en tierelantijntjes.
Ook kwamen we langs een watervalletje die gewoon uit de berg naar beneden kwam zetten, alsof het doodnormaal is.
Tijdens de lunch in een klein bakkerijtje hebben we de kunst van het Noga maken mogen beschouwen. Blijkbaar is dat iets heel traditioneels in Baños, want op elke hoek van de straat zijn ze dat aan het doen.
Ze slingeren 3meter aan noga om een haak aan de muren, rekken het uit, en slingeren het heen en weer. Alle mannen die dit doen hebben flinke spierballen. Dus mannen in Nederland... Noga maken thuis, dat is het geheim, dan heb je helemaal geen sportschool meer nodig:P.

In Baños heb je in elke straat 4 toeroperators die allemaal dezelfde dingen aanbied. We zagen een leuke toer naar een vulkaan voor maar 3 dollar en een toer naar verschillende watervallen voor maar 5 dollar. We dachten na... Stefan vind dat allemaal vast wel leuk, dus we boekten voor vanavond de toer naar de vulkaan.

Terug in het hostel kwamen we de twee argentijnen (Johny en Nicolas) tegen die we ook al in Quito hadden ontmoet en rond 6uur kwam Stefan binnen zetten.
De argentijnen hebben eten voor ons gemaakt (rijst met tonijn en een salade) en rond 21.00uur zijn we met zn 5en opweg gegaan naar onze toer. De Johny en Nicolas hadden zich bij ons aangesloten en Stefan ging akkoord:P.
Nou de toer was echt een giller, een flop, zeker vergeleken met de vulkaan trip in Nicaragua.
We gingen met een open busje vol felle gekleurde lichten en hele harde partymuziek een berg op. Uiteindelijk kwamen we uit bij een uitkijkpost, en helemaal niet bij de krater.
Vanuit de uitkijkpost hadden we zicht op Baños bij nacht, opzich was dat wel mooi. Maar door alle bewolking zagen we de vulkaan niet eens, laat staan een beetje lava:P.
Als scharele troost kregen we een kaneeldrankje met een klein scheutje alcohol. Echt te smerig. Alle vijf hebben we het na 2 slokken laten staan.
Opeens hoorden we allemaal gelach en gejoel, bleken twee mannen een soort clownsact op te voeren. Daar hebben we even bij staan kijken, maar ik begreep er weinig van.
Daarna gingen we weer terug met de partybus en werden we in een bar ergens in Baños gedropt.
De bar was geheel leeg en al vrij snel wilden we terug naar het hostel. Het busje was weg dus de weg terug naar huis mochten we zelf ontdekken. Wat een toer zeg;S:P.

De volgende dag regende het zo hard dat Stefan, Mief en ik besloten om binnen filmpjes te kijken op zijn laptop.
Tussen een documentaire over HIV/AIDS door en de film Planet 51, zijn we onze grot uitgekomen om te lunchen.
Na de lunch zijn we weer teruggekropen en ´s avonds hebben we op het dakterras van het hostel het kaartspel Pimps and Whores gespeeld. Dat hebben we echt de afgelopen weken bijna elke avond gespeeld en werkelijkwaar aan iedereen geleerd die het maar wilden leren.
Dus backpackers in Zuid-Amerika be aware.
Aan het eind van de avond zaten we weer met een hele groep aan tafel en hebben we kennis gemaakt met twee australiers en twee Nederlanders.
Rond 12pm werden we het dakterras afgegooid door de nachtbewaker en zijn we het stadje ingegaan.
In een barretje hebben de mannen gepooled en wij hebben zitten kletsen. Ook hier werden we rond 1.30am uitgezet, dus toen maar gewoon terug naar het hostel en slapen.

De laatste dag in Baños alweer en we hebben niet eens kunnen genieten van de hotsprings. Maar uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat Peru ook een aantal mooie hotsprings heeft.
Rond 13.00uur stappen we op de bus voor een 6uur durende rit naar Guayaquil.
Na 3uur verruilen de bergen zich met een vlak landschape en al gauw wordt het flink benauwd en warm in de bus. Dan merk je weer hoeveel de temperatuur daalt als je in de bergen zit.

Guiyaquil is één van de grootste steden in Ecuador en bij binnenkomst in de stad voel ik me nietiger worden. Wat een verkeer, gekrioel van mensen en wat een hoge gebouwen weer.
Op de busterminal eten we wat en kopen we kaartjes voor zondagavond. We willen dan de grens oversteken naar Peru.
In deze stad krijg ik niet het gevoel dat ik hier een week wil blijven. Twee daagjes is meer dan zat:P.
We pakken een taxi naar hotel Sander. Het is een hotel maar wel het goedkoopste dat de lonley planet aanraad.

Vandaag hebben we even in een park gezeten en zijn daarna een internetcafe ingegaan. Daar zitten we dan nu. Het zweet staat me op de rug, wat een hitte hier.
Ik ben toch wel blij als we deze grote stad gaan verlaten, want er is gewoon niet zoveel te beleven. Door het hotel zitten we ook voor mn gevoel ver van het backpackersleven, dus we hebben nog geen nieuwe mensen ontmoet.

Morgenavond gaan we met een nachtbus richting Lima en stoppen in Mancora. Dat schijnt een ontzettende leuke badplaats te zijn in Peru.
Rond de 6e moeten we in Cuzco zijn om dan de 7e een 4daagse toer te starten naar Machu Pichu. Het schijnt flink afzien te zijn, met veel hiken. Maar we hebben al eens uithoudingsvermogen getoont en het resultaat is natuurlijk te gaaf om waar te zijn en kunnen we niet missen.

Tot over een paar daagjes, vanuit Peru.

Dikke zoen lot

ps. BJ wat is jouw emailadres?!!

• 24 Maart 2012 - 20:37

Joke:

Hoi Lot
    Leuk om op jouw site toch weer wat anders te lezen. Veel plezier op jullie hike en sterkte met het afzien
    Liefs en groet Joke

• 25 Maart 2012 - 12:42

MammeLies:

Joop is op dit moment in de tuin voor het eerst noga aan het maken... O nee, toch gras aan het maaien.. Maar wel voor het eerst. Dit jaar.. (en spierballen had is al, dus;) )