Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Lotte Munck - WaarBenJij.nu Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Lotte Munck - WaarBenJij.nu

Bocas del Toro

Door: lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 Maart 2012 | Panama, Bocas del Toro

Ey allemaal,

Helaas is het ons nog niet gelukt om foto's te uploaden van de vulkaan trip. Komt er echt aan!:P

Op maandag 27 februari zijn we op weg gegaan naar ons volgende land. Panama. Dat heeft ons werkelijk waar 30 uur gekost om daar te komen.
De gehele trip ging vrij vloeiend tot we aankwamen bij de grens tussen Costa Rica en Panama. Rond 4uur snachts stapten we uit de bus en de grensovergang zou pas opengaan om 7uur. Gelukkig ging de tijd een uur vooruit, dus we verschillen nu nog maar 6uur met Holland:P. Maar goed in de bus wachten was blijkbaar geen optie, dus dan maar in een lange rij voor het loket hangen, zitten, liggen:S.
Daarna hebben we nog 2,5 a 3uur moeten wachten om Panama in te mogen, want de stroom was uitgevallen en ze snapten hun eigen systeem niet meer. Jeej rond 10uur Panamatijd mochten we Panama inrijden.
Rond 18.00uur kwamen we dodelijk vermoeid aan in Panamacity.
Verdwaasd stapten we uit de bus en keken een beetje rond. Geen plan, geen idee, weinig gedachten.
Wat te doen...? Een oud stel dat ook uit de bus stapten en later een Nicaruaans stel bleek dat al 40jaar in Panama woonde kwam op ons afgestapt. We zagen er blijkbaar een beetje hulpeloos uit. De vrouw van het stel bood ons een slaapplek aan in hun huis.
Moe maar opgelucht stapten we de taxi in. We hadden een doel, en het was een te schattig lokaal panamanees huisje. .
Wat was het daar gezellig en knus.
We hadden een eigen logeerkamertje en er werd voor ons gekookt en zelfs de volgende dag kregen we een luxe ontbijt. Allemaal gratis, en ho maar dat ze wat aan nam van haar gasten. Ze wilde voor ons zorgen.
Die nacht sliepen we echt 13uur achter elkaar. We hadden het blijkbaar nodig:P.
Toen we vertelden dat we naar de San Blas eilanden wilden en naar Bocas del Toror, sprong de man van het stel gelijk uit zn stoel en ging info, over hoe daar te komen, inwinnen bij de buren. Super aardig!

Waar Mief en ik ons steeds zo over verbazen is dat alles ons zo lijkt aan te komen waaien. Als we er even niet uitkomen staat er wel iemand voor ons klaar die ons verder helpen of fungeren als tolk/guide/beschermengel. Zo handig en fijn om blond en vrouw te zijn:P.

Op woensdag zijn we met een lokale bus (die letterlijk 20 keer zo goedkoop was als een taxi) terug naar de terminal gegaan waar we dinsdag waren uitgestapt. Bij het loket waar Bocas del Toro op stond hebben we tickets gekocht en kennis gemaakt met Chris (duitser) en Ray (Amerikaanse Japaner). Echt overal leg je contact met mensen en maak je vrienden. Heerlijk!
We spreken met ze af om rond 7uur bij de bus te zijn. Hierna shoppen we wat en eten een lekkere vette hap bij Mc Donalds:P.
Rond 7en meeten we Chris en Ray en stappen een busrit van 10uur tegemoet. Gelukkig hebben we de grootste lol met die twee gasten.
Echt hoor over 6maanden hebben we meer bus gezien dan natuur:P.

De naam van Ray kunnen we eerst niet onthouden, dus zn eerste nickname wordt X-ray. Dat kunnen we wel onthouden:P. Zn tweede wordt Raywatch (ipv Baywatch, want hij moet constant gered worden:P). Chris is een 2meter lange gast, dus een grote verschijning maar een klein hartje.

De busrit naar Bocas del Toro is ontzettend koud, waarom zetten ze die airco altijd zo op standje bevriezen:S.
In het plaatsje aan de kust, pakken we een watertaxi naar de eilanden van Bocas del Toro.
We klotsen en beuken flink over dat water heen en weer.
Halverwege begint de chauffeur allemaal naar ons te wuiven en wil dat we opschuiven.
Blijkt het dat de boot scheefhangt omdat we te dicht naast die zware grote duitse Chris zitten:P.

Daar aangekomen zoeken we een hostel. En gaan opweg naar het strand om daar uit te brakken van de busrit. Bocas del Drago en Starfish Beach blijken prachtig en relax, dus hier kan ik even de achterstand van 6 dagen in mn diary bijwerken.
's avonds eten we wat in een restaurantje en kruipen gauw ons bed in.
Het is een flink party eiland en ook ons hostal is van de goede feestjes en gezellige mensen. Wij zijn veel te moe, dus stellen dat maar uit tot morgen.

De volgende dag nemen we een aanbod aan om een toer te maken met mogelijkheid voor snorkelen en relaxen op witte stranden.
Op deze toer ontmoeten we twee Nederlanders, Nikki en Giel. Super gezellig en we besluiten om samen met hun naar San Blas te gaan op zondag.
We hebben heerlijk gesnorkelt. In Egypte vond ik het wel iets mooier en spectaculairder. Maar nog altijd is het een bijzondere bezigheid!

Na het snorkelen stoppen we op Red Frog Island, waar ze echt werkelijkwaar prachtige stranden hebben. Helaas hebben we daar maar een uurtje omdat de lunch blijkbaar uitgelopen was.
De golven zijn best hoog en leuk om doorheen te zwemmen.

Morgen gaan we weer een toer maken, maar dan naar een ander eiland, dat nog veel mooier schijnt te zijn.
Ik ben benieuwd.

Vanavond gaan we met de mensen van de toer stappen. Heel gezellig. Op vrijdagavond is het overal lady's night, dus dat wordt lekkere cocktails drinken:).

Veel plezier met lezen.
Dikke zoen lot

• 03 Maart 2012 - 06:30

Sandra:

Vind ik leuk! Lekker he blond zijn :) x

• 04 Maart 2012 - 10:36

B.J:

Hey dames, leuk om te lezen dat iedereen jullie wil helpen. Dat is hier soms wel eens anders. En ja dat blond zijn. Als je terug bent Lot ,moeten we het daar maar eens over hebben.
    Blijf genieten.

• 04 Maart 2012 - 15:46

Daphne:

Supergaaf weer die foto's om te zien! Vooral van jullie tripje naar de vulkaan!
    Wel fijn dat alle hulp jullie tegemoet komt, wel ff afkloppen natuurlijk, jullie hebben nog 5 maanden te gaan ;)
    Xx

• 07 Maart 2012 - 17:10

Pascal:

Gelukkig zijn jullie weer goed fit om dingen te ondernemen ;) Wel jammer dat jullie steeds zo lang moesten wachten!! Maar toch goed opgevangen ;)
    Benieuwd naar het volgende verhaal :)