Meer en vulkaan - Reisverslag uit León, Nicaragua van Lotte Munck - WaarBenJij.nu Meer en vulkaan - Reisverslag uit León, Nicaragua van Lotte Munck - WaarBenJij.nu

Meer en vulkaan

Door: lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

26 Februari 2012 | Nicaragua, León

Hoi Allemaal,
hoe is het met jullie?
Ik hoop dat ik het deze keer wat korter kan houden, want de vorige was wel erg lang;P

Afgelopen woensdag hadden we ons via het hostel ingeschreven voor een dagtrip naar Laguna de Apoyo. We waren met een groepje van vijf en toen we in het busje naar het meer stapten hebben we kennis gemaakt met Iris (duits), Garey (Canadees) en meghan (Canadees).
Bij het meer aangekomen hadden we een prachtig uitzicht. Het meer was helder, had golven en het was heerlijk verfrissend.
Ook was het er super rustig, dus het voelde aan als een paradijsje.
Al snel sprongen we het water in en zijn we een beetje bijgekomen van de hitte hier in Nicaragua. Die overdag vaak 35C aantikt.
We hebben lekker met zn vijven op de steiger zitten kletsen en zo hebben we chillend de dag doorgebracht.
Ook heb ik voor het eerst in een Kajak gezeten en hebben we geprobeerd het meer te trotseren. Ik ben er niet uitgevallen;P, maar het was best een uitdaging.
Toen we bijna weg wilden gaan kwamen er 42 pubers aangerend en namen het hele meer en de steiger over. Ons paradijsje was naar de malemiezen;P Gelukkig kwamen ze niet al om 12.00uur en hebben we er maar kort last van gehad!

We spraken af elkaar ´s avonds bij een ierse pub te ontmoeten, want enkel Garey verbleef in ons hostel.
We fristen ons op en maakte nog wat beter kennis met Garey. Echt een ontzettend aardige gast. We luisterden wat muziek met zn drieen en hij vermaakte ons nog met een prachtige poëm.

Rond een uurtje of half 9 gingen we naar de pub en hadden een super gezellige avond! Er bleven maar mensen aan de tafel aanschuiven. Want die kende we dan weer viavia, of ze hoorden ons praten en vonden het wel gezellig bij ons. Dus uiteindelijk waren we met een groep van 11.
Na de ierse pub zijn we in een salsa tent beland.
Mennnn wat kunnen die mensen dansen! we hebben ons er niet aan gewaagd, om maar niet totaal voor lul te staan:P

Rond 3uur lagen we in bed en de volgende dag wilden we optijd opstaan om naar Leon te gaan.
Garey had besloten om met ons mee te gaan en hij was onze Spaanse guide en beschermer. Dat voelde allemaal super fijn!

Na 3uur bussen kwamen we terecht in hostal Lazy Bones in Leon. Een super gezellig hostel met zwembad niet te vergeten:P.
We hebben uitgebrakt van de stapavond en zijn daarna wat gaan eten.
Het bleek een lopend buffet te zijn, maar toch niet helemaal want de vrouwtjes daar schepte het voor ons op. Het enigste probleem was dat ik niet goed kon vertellen wat ik op mn bordje wilde, dus het was één grote verrassing.Het bleek heerlijk! Daarna nog een mojito in een ander barretje, waar we bij toeval Iris tegenkwamen.
Met zn 4en hebben we besloten een twee daagse hike te gaan doen vanaf zaterdag met quatzeltrekkers naar vulkaan Telica. Klinkt super gaaf!

Op vrijdag hadden we een chilldagje om ons lichamelijk en geestelijk voor te bereiden op de hike. Samen met Garey naar de wasserette, quatzeltrekkers om te reserveren, Ticabus om reis naar Panama te boeken en daarna via 2 cafeetjes voor lunch en een mojito naar het museum voor de kunsten in Leon. Erg mooi museum, moeilijk alleen om er veel over te zeggen:P. ´s avonds hebben we met Iris en Garey in een restaurantje wat gegeten, maar daar bleek het karaoke avond te zijn. Mijn God de meeste mensen kunnen echt niet zingen:P.

En toen was het de dag van de hike. Nou dat hebben we geweten. Om 6uur moesten we er zijn om spullen te pakken, zodat we rond 7uur konden vertrekken. Met een backpack vol met 8liter water, een slaapzak en een zak waar ¨diner voor 17 mensen¨ op stond ging ik op pad. Ik heb nog nooit zo iets zwaars gedaan. Het was echt werkelijk waar een hel. In de brandende zon, via veel kronkelende paden vol met losse stenen een vulkaan op. Het was zo ontzettend stoffig onderweg, dus na een uurtje zat het al overal en leek je net een zandmonster. Door mn verkoudheid kon ik nog steeds moeilijk ademen en mn hoofd ontplofte van de hitte. Ook mief had het klote met haar oogproblemen en trombosebeen. Maar we hebben onszelf die vulkaan van 1061 meter opgekregen. Zeker het laatste stuk was zwaar, want het was stijl en je kon je nergens aan vasthouden.
We waren zo ontzettend trots en tevreden en eigenlijk was het zo ontzettend gaaf wat we aan het doen waren! Het uitzicht was onwerkelijk maar prachtig. De rokende vulkaan en de geur van zwavel maakte het af.
In het dal vlak bij de krater sloegen we rond 16.00uur vlak voor zonsondergang onze tenten op en maakte avondeten op een kampvuur.
Toen het donker werd zijn we terug gegaan naar de krater en daar heb ik voor het eerst echte lava gezien. Wat maakt dat een herrie in de diepte zeg! Super Gaaf! Helaas werd het lava op ons fototoestel paars, maar ach we hebben foto´s!!!
Daarna bij het kampvuur nog wat marshmello´s gegeten en met iedereen zitten kletsen.
We gingen vroeg naar bed, want om 5uur werden we weer wakker gemaakt voor de zonsopgang.
Nou ook dat was prachtig. In een soort orkaanwind stonden we bovenop de vulkaan te kijken naar die prachtige rode bal die langzaam tot leven komt.
Toen moesten we alles weer opruimen en op pad naar huis. Onze voeten konden niet meer en zaten onder de blaren. Ook mn enkels en knienen, schouders en heupen deden pijn van de backpack, maar ach we moesten toch omlaag.
Het was een helse klus, maar al zingend ging het wel gemakkelijker.
In het dorpje aangekomen waar we zouden lunchen hebben we nog een kijkje mogen nemen in poeltjes met kokende modder. Heel apart!!
Na de lunch zijn we naar het kantoor van Quatzeltrekkers terug gegaan en hebben we een tshirt van ze uit mogen zoeken. Dus nu zijn we de bom:P
Terug thuis heeft het me 2 douchebeurten gekost om schoon te worden, want na 2 dagen vol zand en geen douche of toilet voelde ik me ontzettend goor!

Morgen gaan we op pad naar Panama. Daar hebben we dan 2 weken om bij te komen, te chillen en het land te zien.
Ik heb er zin in!
We gaan proberen vanavond alle foto´s te updaten en dan zijn ze weer te zien op facebook en ik heb de map opengesteld voor vrienden van vrienden!

Dikke zoen lot

• 27 Februari 2012 - 07:45

Joop:

Lekker afzien in je vakantie. Heerlijk.
    En nu zijn jullie de "bom" (bewust ongehuwde moeder) ?????????

• 27 Februari 2012 - 11:48

B J:

Hey Lotte,

Als je tzt zorg niets meer vindt kan je altijd nog reisverhalen gaan schrijven.
    Ga vooral zo door.

• 27 Februari 2012 - 18:04

Mam:

Gaaf zeg: toch nog naar een vulkaan!
    Mijn tip: blijven zingen, wel dansen (dat kan je echt supergoed!) maar niet op de rand van de vulkaan!
    Het klinkt echt geweldig allemaal. Blij dat jullie nu weer allebei goed genoeg zijn om er samen op uit te trekken.
    xx

• 27 Februari 2012 - 19:22

Daphne:

Haha, echt gaaf zo'n vulkaan. Ben nu wel echt superbenieuwd naar die foto's! Was t vast wel waard om 2 dagen zonder douche en toilet te zitten ;)
    Ik heb je trouwens even een berichtje op facebook gestuurd .. niet dat je je straks rotschrikt van eventuele berichten die je voorbij ziet komen of dat je t van iemand anders hoort ... :)
    Have phun meisje! Ik lees t volgende verslag wel weer vanuit Panama ;)

Kuss!

• 27 Februari 2012 - 23:17

Mam:

ps: wij zijn op dit moment wat moeilijk bereikbaar vanwege overschakeling vandaag op Ziggo. Mail werkt (even) niet meer en telefoon heeft moeite met binnenhalen van berichtjes. Hopelijk kinderziekten en snel weer over...
    Parijs was heerlijk! Maar onze verhalen zijn natuurlijk niet zo spectaculair als die van jullie: geen vulkaan gezien daar. En de klim naar de Sacre Coeur is best veel treetjes, maar kon toch zonder tent en 8l water!