Palenque en Maya Ruines! - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Lotte Munck - WaarBenJij.nu Palenque en Maya Ruines! - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Lotte Munck - WaarBenJij.nu

Palenque en Maya Ruines!

Door: lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 Februari 2012 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hoi Iedereen,
Dag 10 alweer, we worden wakker gemaakt met Bruno Mars ¨Talking to the Moon¨. De wekker, want we willen optijd naar de ruines van Palenque om daarna rond 14.00uur op de bus te stappen richting San Christobal.
We maken ons klaar en willen vertrekken. De laatste ronde door de kamer en nog even gebruik maken van het toilet. Trekt dat stomme ding niet door:S. Dus Mief zegt... Wacht dat regel ik wel even.
Ze loopt die badkamer in, rommelt wat en komt dan triomfantelijk weer naar buiten.
Ik kijk naar binnen en zie: het prullenbakzakje in de hoek, een natte prullenbak en een nadruppende douche. Zo doen we dat dus hier.

Rond 9uur vertrekken we richting de ruines. Via de lonelyplanet wist Mief te vertellen dat het een wandeling van 7km zou worden. Dat hadden we gedroomd.
Na 13 zelf verzonnen versies van ¨Talking to the Moon¨ verder en blaren op alle vier onze voeten. Komen we aan bij wat wij denken de ingang van de ruines te zijn. Neej hoor, nog 3km, terwijl we er al 6 km op hebben zitten. Wat wel gezegd moet worden van de wandeling is dat hij prachtig is. Door een heuvelachtig, bijna bergachtig landschap en prachtige natuur.
De laatste 3km hebben we toch maar een taxi gepakt. Bleek dat ritje even duur te zijn als het ritje van de stad. Maar ach, goed voor de bovenbeenspieren.

Aangekomen bij de ruines kijken we onze ogen uit. Het is zo prachtig hier, met het geluid van de brulapen uit de jungle op de achtergrond.
We waren het er unaniem over eens dat dit de mooiste plek tot nu toe is waar we zijn geweest als het gaat om omgeving en natuur waar de ruines in staan.
We maken foto´s en lopen rond en na 2uur gaan we met een Collectivo weer terug naar Palenque stad.

Bij het hostel halen we onze spullen en lopen naar het ADO-busstation.
De tocht duurt 8 uur en brengt ons door de bergen naar San Cristobal de las Casas. We vonden beide de tocht vrij eng, omdat de chaufeur hard rijd, er stukken van de weg zijn afgebrokkeld en de rand van het ravijn te zien is. Maar goed we komen heelhuids aan.

Al snel vinden we een hostel dat met veel foto´s van doodshoofden een beetje creepy aandoet. Maar goed de bedden zijn goedkoop en slapen heerlijk, dus prima!
We kiezen een restaurantje uit om wat te eten. Als we besteld hebben horen we al vrij snel de ping van de magnetron... Aaaah daar komt ons eten aan. Ach het was best lekker.

De volgende ochtend (vandaag) gaan we het stadje in. Wat je merkt is dat er meer auto´s stoppen voor ons dan voor andere mensen. Mmm toch wel handig om blond te zijn;)
San Cristobal is wel echt een super schattig, kleurrijk stadje. Veel mooie gekleurde kerkjes, lieve straatjes, geweldige ambiance en er heerst een fijne sfeer.

We hebben net wat foto´s geupload op mijn facebook en gaan straks nog ff chillen en vanavond het stadje bij sfeerverlichting bekijken.

Wat ik geloof ik nog niet verteld heb is dat we na het aanhoren van veel adviezen besloten hebben om enkel door Guatamala heen te reizen en er niet echt te stoppen. De laatste tijd is het daar steeds onveiliger geworden en dus geen goed milieu voor deze blonde dames.
Na wat zoeken en ook uit tips zijn we op de Tica-bus uitgekomen. Hop on Hop off bus.
Die brengt ons helemaal van Tapachula(onze volgende en laatste stop in Mexico) tot Panama city te Panama.
Natuurlijk gaan we tussendoor veel stoppen en ook andere busjes pakken naar mooie plekken, maar dan hebben we in ieder geval een soort basis.

Veel leesplezier en tot de volgende keer. Vermoedelijk vanuit El Salvador.

Dikke zoen lot

• 12 Februari 2012 - 09:14

Hansje:

hoi lotje,
    de cito was de 1e en 2e dag wel te doen maar de 3e dag was super benauwd.
    dit wilde ik even zeggen over de cito!
    maar.........
    bij ons kan je nu ook schaatsen en daar ben ik echt super blij mee want het is echt hartstikke leuk.
    jammer dat jij er dit jaar niet bij kan zijn ik mis je echt.

alweer miljoenen kusje's

hansje

• 12 Februari 2012 - 17:18

B.J:

Zeg Lotte als je in dit tempo blijft doorschrijven kan je een complete reisgids gaan uitgeven. Het is en blijft in iedergeval leuk om je (jullie) zo te volgen. Het is trouwens nog nooit voorgekomen dat ik je hoorde over het "handig" zijn om blond te zijn. Waar blijf je nu met de emancipatie.

Veel plezier. Groet B.J

• 13 Februari 2012 - 19:35

Pa:

Ha die Lotte, volgens mij hebben jullie het ongelooflijk naar je zin. Leuk om te lezen wat jullie allemaal uitvreten. Hoe gaat het trouwens met de taal? Kan je je een beetje verstaanbaar maken of wordt er veel Engels gesproken.
    Het is hier nu aan het dooien. Ik hoop dat de temp flink wat omhoog gaat, ben dat kouwe weer zat.
    Hou je taai en geniet.

Liefs Pa