Colca Canyon en Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Lotte Munck - WaarBenJij.nu Colca Canyon en Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Lotte Munck - WaarBenJij.nu

Colca Canyon en Copacabana

Door: lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

19 April 2012 | Bolivia, Copacabana

Eeey Lieve Mensen,
Weer een berichtje van mij. Nu in het Nederlands, dat gaat toch wat makkelijker.
We zijn alweer in het volgende land. Bolivia.
Maar goed eerst zal ik nog even wat vertellen over de laatste paar dagen in Peru...

De dag na het stappen hebben we echt heel weinig gedaan, want we waren allemaal brak van het dansen op de bar:P.
Zoals jullie kunnen zien hebben we de foto´s geregeld zodat jullie weer een indruk kunnen krijgen wat wij allemaal gezien hebben op de Inca Jungle Tour.

Het ritueel met het maandverband en de zalf op mn enkels/hielen hebben we een aantal dagen herhaald en ze zien er nu alweer veel beter uit. Ik kan iig weer schoenen aan:P.

Op de dag van ons vertrek uit Cusco zijn we naar het Inca Museum geweest. Het was een interessant museum, waar we meer leerden over de geschiedenis en levensstijl van de Inca´s. Er waren 21 zalen vol met potten en pannen, klederdracht en foto´s van ruines. Het enige jammere was dat de informatie in het Engels schaars was, en de lappen tekst in het
Spaans veel te lang om de concentratie erbij te houden:P.

´s Avonds ging de bus richting Arequipa, het zou weer een nachtbus worden dus vroeg in de ochtend rond zes uur kwamen we (Janne, Jeanette, Mief en ik) aan in Arequipa.
Het reserveren van een hostel via internet was lastig, dus we hebben het er maar op aan laten komen.
Met onze zware tassen sjokkend door de mega stad hebben we na de eerste 3 hostels afgekeurd, de 4de maar genomen:p.
De eigenaar van het hostel kwam eerst over alsof hij enkel wilde ¨verkopen¨. Maar later bleek hij heel aardig en behulpzaam te zijn.
We waren de enigste gasten, dus vermoedelijk zocht hij ook gewoon een beetje aanspraak:p.

Ons plan was om in Arequipa een lazy tour te doen. We zijn alle vier nog altijd erg gaar van de Inca Trail en onze benen zagen er tegenop om in de bergen rondom Arequipa te gaan hiken.
Dus gingen we opzoek naar een toeroperator die een toer naar Colca Canyon (de bekendste vulcaan/berg daar in de buurt) vanuit een busje.
Heerlijk toeristisch en dat hebben we geweten:P.

We zijn natuurlijk als echte Europeanen eerst vier verschillende bureaus afgegaan tot we een schappelijke prijs hadden gevonden.
De eerste, de beste en luxte organisatie hebben we die schappelijke prijs voorgeschoteld en ze gingen akkoord:P.
Nou dat hebben we weer mooi geregeld voor morgen.

We hebben boodschappen gedaan voor het eten savonds en voor de lunch de volgende dag, want dat was niet inclusief.
Een maaltijdsalade was de oplossing voor beide maaltijden en die konden we nu al maken.
We hebben de maaltijdsalade in plastic zakjes gedaan, prima om mee te nemen toch...:P.
Vandaag 15-04-2012 is het honderd jaar nadat de Titanic is gezonken.
Dat konden wij niet voorbij laten gaan, zonder naar de 3D versie van de film te gaan. De rij voor de kaartverkoop was zo lang en ze waren niet slim genoeg om een rij te maken in de wachtruimte. Nee we moesten buiten staan:S.
Geweldig om die film weer eens te zien dat zeker!! Leo is zo jong, maar wel echt knap en schattig:P.

De volgende dag kwam er om 8uur een wit busje voor rijden.
We stapten in en daar zat toch een groepje toeristen:P.
Tjee wij maakten daar nu ook deel uit.
De hele dag hebben we door prachtig landschap gereden en alle camera´s zaten tegen de ruiten geplakt.
Voor ons zat een Canadees stel, maar de jongen was van Japanse afkomst. Dit was duidelijk te merken, want hij maakte van werkelijkwaar alles foto´s met zo´n veel te grote dikke camera.
Maar aan het eind van de dag konden wij er ook wel wat van:P.
Zo nu en dan stopte het busje en konden we even buiten kijken hoe de natuur eruit zag zonder ruit ertussen:p.
Het hoogste punt dat we bereikt hebben was bijna 5000meter en we konden we sneeuw nog net niet aanraken. Maar het was vrij fris kan ik je zeggen:P.

We zagen veel Alpaca´s en Lama´s op onze weg door Colca Canyon en vooral Alpaca´s zijn echt schattig en zien er heel donzig uit.
De lunch was alleen niet zo geweldig:p.
Onze maaltijdsalade was volledig verlept en de pasta was niet meer terug te vinden als zodanig. Smurrie hebben we gegeten... Maar het was goedkoper dan de lunch in het restaurant kopen:P.
Rond 15.00uur mochten we zelfs even het busje uit voor een korte wandeling van een half uur. Het leek wel alsof we als dieren werden losgelaten in de wilde natuur:p.
Ook kwamen we veel vrouwen in klederdracht tegen. Mief blijkt daar toch wel een verslaving voor te hebben, waardoor we nu 100foto´s hebben van vrouwen in klederdracht:P.

Waar we ook nog naartoe gebracht werden waren de hotsprings. Dit waren 3 natuurlijke baden opgewarmd door een klein vulkaantje in de buurt. De temperaturen verschilde van 38 tot 40 graden. Even lekker genieten dus, na deze zware dag:P.
Na een dag in een busje zitten ben je dus serieus best wel gaar.
Het diner konden we nuttigen in een restaurantje met een folklore band op de achtergrond.
Opzich wel grappig, want ze voerden ook nog de traditionele dansstijl op. De dame van het danspaar droeg weer prachtige kleding!

In Cusco kregen we tijdens een maaltijd ook een concert te horen:p... Het word je ongeveer opgedrongen door straatmuzikanten. Maar goed het was toen wel grappig, want ze lieten een nummer horen waar wij toch duidelijk het woord ¨Pancake¨ in hoorden.
Daar lachten we nu nog even over na en vroegen ons af of we dat nummer bij deze folklore band misschien konden aanvragen. Nou prompt hoorden we... ¨jojojo Pancake¨. Hilarisch!

Na het eten zijn we gauw gaan slapen in ons hostel ergens in the colca canyon area, want de volgende dag zouden vroeg worden opgehaald.
Inderdaad stond het witte busje weer vroeg klaar en reden we opweg naar Condor Cross.
Dat is een berg waarvan je heel veel Condor´s kan spotten. Dit zijn roofvogels die wel wat weg hebben van Adelaars (voor de mensen thuis die niet weten wat het zijn:p)
Wat een prachtige beesten zijn dat zeg. Ze komen zo langszeilen als je staat te kijken en maken veel indruk door hun 3 meter brede vleugelwijdte.

Rond 16.30 kwamen we terug in Arequipa en zijn weer terug naar hetzelfde hostel gegaan. We hebben de eigenaar even blij gemaakt, want die had zich een dag zitten vervelen wachtend op onze terugkomst;).
´s avonds hebben we ons gewaagd aan de traditionele lekkernij van Peru. Ja mensen we hebben een Cavia gegeten, sorry dierenvrienden thuis, maar we konden deze kans niet voorbij laten gaan.
Nou alle vier vonden we het niet echt lekker en gelukkig hadden we ook alle vier nog een ander hoofdmenu besteld.

De volgende dag zijn we door een taxi naar het busstation gebracht waar we de bus richting Puno wilden pakken.
De bus zat vol met lokals, het was ontzettend krap en het stonk er naar oude mannetjes:$:P.
Gelukkig ging dit allemaal heel erg vlot... Totdat we in Puno aankwamen.
We wilden vanuit hier de bus pakken die de grens met Bolivia oversteekt en dan zouden we doorrijden naar Copacabana.
Dat hadden we gedacht.

De laatste bus was een half uur geleden vertrokken en de grens zou over 3uur sluiten. Terwijl het zo´n 2 a 2,5uur rijden is tot aan de grens.
De enigste optie was een taxi en daar betaal je natuurlijk de hoofdprijs voor.
We hebben ons laatse Peruviaanse geld bij elkaar geschraapt en konden de taxi net niet betalen met 10 Soles te kort.
De vrouw van het bedrijf was zo lief om ons 10Soles korting te geven. Okeej gewoon doen en er niet over nadenken wat we na de grens moeten zonder geld:P.
We stapten de taxi in en hadden de rit van ons leven:p.
De meeste taxichauffeurs willen je graag tepletter rijden, zo ruig rijden ze, deze was daarentegen lid van de bejaardenclub.
We gingen niet harder dan 50 in het begin, het was een automaat die de heuvels haast niet opkwam en hij stopte ook nog 3 keer om te bellen.
EN WIJ HEBBEN MAAR 3UUR OM BIJ DIE
F*CKING GRENS TE KOMEN!
In ons brakke spaans hebben we tegen hem ongeveer geschreeuw dat we haast hadden en toen is hij toch zeker wel 80 gaan rijden:P.
Hij had nog een rare tik met zn hoofd dat leek op knikkebollen. Ik zag hem in de achteruitkijkspiegel en vroeg Janne (die naast hem zat) om even goed op te letten of hij niet echt in slaap zat te vallen. Gelukkig was dit niet zo, maar ik heb nog nooit zo´n rare en enge tik gezien:P.

We hebben het met 30minuten speling gered over de grens en nu was de missie om in Copacabana te komen zonder geld.
(natuurlijk hadden we gelukkig wel dollars waar we op terug konden vallen, maar dat vertel ik liever niet, dat houd het verhaal spannend:p)
De taxichauffeur was zo lief om ons bij de enigste ATM te brengen en te wachten op zn geld.
Nou enkel Janne en Jeanette konden er geld uit krijgen en maar 1000 bolivianos. Dat is een tweedaags budget voor twee personen en we zijn met zn 4en.
Dus daar zitten we dan zonder geld:P.
Gelukkig kunnen de meiden met verschillende kaarten pinnen en kunnen ze ons 2000Bolivianos lenen.

Zij hebben een strakkere planning en moeten morgen in La Paz zijn, om een vriendin van hun op te wachten.
Wij vinden het fijn om nog 3 daagjes extra in Copacabana te blijven, omdat er hier prachtige eilanden in het Lake Titicaca te vinden zijn.
Gelukkig moet dat nu wel lukken met het geld dat zij ons geleend hebben, en vertrekken wij over 3 daagjes naar La Paz.

Vanuit La Paz willen we graag de Jungle in. Vermoedelijk ontmoeten we Janne, Jeannette en ook Cath weer en gaan we met zn vijven.

Leuke vooruitzichten weer:) Als we in La Paz maar weer kunnen pinnen:P.

Dikke zoen lot

Bert Jan wat is jou emailadres? De mijne is: lottedemunck@gmail.com

• 19 April 2012 - 19:31

Madelief :

100 foto´s valt wel mee hoor :P. Zoveel zijn het er niet ;), whahah... Enneuh, jij vindt ze ook mooi.
    Xx

• 21 April 2012 - 11:06

Pieter:

geweldig die berg avonturen.
    Hebben jullie veel last gehad van de ijle lucht?
    Ik kijk uit naar het olgende verslag.
    ****** Papa

• 21 April 2012 - 18:14

Hansje:

heey lot gelukkig gaat alles goed daar!!
    ik mis je heel erg!
    xxx hansje

• 21 April 2012 - 19:23

Sandra:

Goeie verhalen weer schatje! x