This is Cuba baby! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lotte Munck - WaarBenJij.nu This is Cuba baby! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lotte Munck - WaarBenJij.nu

This is Cuba baby!

Door: lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

23 Juni 2012 | Cuba, Havana

Lieve allemaal,

Ik weet het, het is veel te lang geleden:$ Maarja 3weken Cuba, zonder internet zijn net voorbij dus vandaar dat het zo lang duurde.
Maar hier dan weer een update van mn blog. Ik zal niet alle dagen in detail vertellen, want dan ben ik nog wel een tijd aan het schrijven en jullie vermoedelijk nog langer aan het lezen:P.

Om de kou te ontvluchten zijn we dus naar Cuba gegaan. Dat was een goed idee, want nu weer terug in Chili vriezen we dood:P Het is hier 4graden en in vergelijking met de 30 graden van Cuba is dat een klein verschil:P.

Ook dit avontuur begon ik weer met een verkoudheid. In het vliegtuig voelde ik me al steeds beroerder worden en dat heeft zich alleen maar doorgezet. Naja maar hopen dat zon, zee en strand me goed doen:P. Zon, zee strand? Als we aankomen in Habana regent het pijpenstelen:S.

Via internet hadden we uitgezocht dat je in Cuba beter bij mensen thuis kunt logeren dan in dure hotels kunt gaan zitten als backpacker. Dus vandaar dat we een zo gehete Casa al gereserveerd hadden. We kwamen een beetje laat aan, dus de eerste nacht hebben we wel in een hotel gezeten.
Dat hotel stond vlak bij de boulevard van Havana, Malecon, waar je een prachtig uitzicht had over het water. Daar hebben we een aantal keer lekker gezeten en mensen gekeken.

Ons eerste Casa was Casa Lisette en Orlando. Lisette is een ontzettend lieve vrouw, die je de oren van het hoofd lult en echt zo´n regelmoeke is. Voordat wij uberhaupt hadden bedacht waar wij heen zouden gaan met onze gehuurde auto had zij al een paar van haar vriend Casa´s op de hoogte gesteld van onze komst:P.

De eerste dag hebben we gewoon gechild en de tweede dag hebben we Havana een beetje verkend. We drinken een daiquiri in het cafe van Hemmingway en lopen rond door de prachtige stad. Deze stad bruist echt van cultuur, en ik denk dat dat in de rest van Cuba niet anders is. Ook stappen we nog in een citytourbus. Ik vond dat niet zo´n strak plan, want het is super touristisch en in Zuid Afrika vond ik het saai. Nu is het ook saai, dus goede inschatting:P.
We stappen uit bij het belangrijkste hotel van Cuba, dit is voor een lange tijd het hoofdkwartier geweest van Fidel, van waaruit hij de revolutie heeft geleid. Aan de muur hangen foto´s met informatie, dus zeer interessant om te lezen.
De lunch proberen we te nuttigen in een restaurantje dat Lisette ons heeft aangeraden. Ik vertel dit en ik zeg hierbij ¨proberen¨, omdat het nog niet zo makkelijk is om binnen te komen:P Er staat gewoon een wachtrij voor het restaurant, dus het zal wel een goed restaurant zijn. One group out, one group in. This is Cuba baby:P.
Deze nacht eindigd voor mij helaas boven de wc, iets verkeerds gegeten ik weet het niet, maar het is iig niet prettig:P.

De dag erna heb ik dus heel de dag in bed gelegen, maar Mief heeft wel een aantal dingen in Havana bezocht. ´s Avonds voel ik me alweer stukken beter en om toch iets gedaan te hebben ga ik mee naar Casa de la Musica. Dit is een soort muziekgebouw, waar elke avond weer een andere artiest optreed.
De sfeer is geweldig binnen en rond 12uur begint er dan eindelijk beweging te komen op het podium en stopt de dj met draaien. Mmm hadden we goede hoop dat de artiest zou beginnen met zn optreden maar nee. Het is een voorprogramma, maar ook super gaaf met dans en zang. Rond 1.30am begint dan eindelijk het optreden en salsaen we in het rond. We zijn nog niet zo gewend aan al die salsamuziek en die mensen die veel te goed kunnen dansen, dus na een uurtje zijn we er wel weer klaar mee. We moeten onzself toch wat meer gaan blootstellen aan salsamuziek:p.

De dag na het optreden is dan eindelijk het eerste dagje strand, waarvan er vermoedelijk nog veel meer gaan volgen. Het is niet in Havana, dus we nemen de toeristenbus naar Playa del Este. Wat een prachtige zee en eindeloze witte stranden met palmbomen. Gewoon een paradijsje, alhoewel het strand in Bocas del Torro, Panama mij tot nu toe nog altijd het meest heeft verwonderd, doet deze het ook wel goed.

In Havana op een terrasje zijn we erachter gekomen dat hier in Cuba ontzettend veel oude Nederlandse bussen rijden. Echt super grappig, want ze hebben vaak niet de moeite genomen om de bestemming van de bus te veranderen. Dus we zien bussen voorbijkomen die richting Amsterdam of Rotterdam rijden:P. We bedenken te laat dat we er eigenlijk heel graag een foto van willen hebben, dus als we over 2 weken terugkomen in Havana moeten we dat maar proberen.

Op dag 6 van het Cuba-avontuur is het tijd om met onze gehuurde auto eropuit te trekken, Cuba in.
Onze planning is om eerst een stukje noord te gaan en dan helemaal naar het Zuiden, als we dat redden natuurlijk.
Heerlijk om weer eens achter het stuur te zitten en rond te cruisen.
Onze eerste stop van vandaag is het natuurpark La Terassas, waar je prachtige natuurlijke pools hebt en kan wandelen en genieten van de natuur.
We badderen wat in de wateren van La Terassas en rijden dan snel door naar Vinales.
Daar heb ik me toch wel zo over verbaasd! Ik heb nog nooit zulke prachtige natuur gezien als nu we door Cuba zijn gereden. Vinales is echt het mooiste plaatsje dat ik ooit heb gezien in een verbazingwekkende omgeving.
Het deed me serieus denken aan een scene uit Jurassic Parc, enkel de dino´s miste:P. Dus als je een indruk wil hebben van de natuur in Cuba, moet je maar een paar scene´s uit die film kijken:P.

De mensen van de Casa in Vinales waren erg aardig en hebben heerlijk voor ons gekookt. De Lonely Planet raade ons namelijk aan om gebruik te maken van de maaltijden in de Casa´s en niet uit eten te gaan en die tip hebben we gelukkig ter harte genomen.

De dag erna hebben we een tour gedaan door de omgeving van Vinales. Mief te paard en ik te voet, want ja ik schaam me ervoor maar ik heb niet zoveel met paarden:P.
We kregen uitleg over het proces van het sigarenmaken en het verbouwen van de tabak. Ik begrijp redelijk wat van de uitleg in het Spaans en ben best trots op mezelf. Ook omdat Cubaans-Spaans weer een vak apart is, omdat ze zo snel en binnensmonds praten:S:P.
En verder hebben we door de natuur gewandeld en genoten van het zonnetje:).

De dag erna was zoals jullie je allemaal nog wel kunnen herinneren de eerste afgang van het Nederlands elftal in het EK. Zaten we daar in een hotel met 7 mensen in het restaurant. 4 hollanders, een Deen en 2 Noorse mensen. Wij helemaal in het Oranje gehuld, verliezen ze:S. En Lars was uiteraard veel te blij voor ons de rest van de dag, dus zijn we hem ontvlucht en zijn we naar Cayo Jutia gereden. Dit strand heeft dan wel weer de potentie om Panama te verslaan, dit was me toch zo prachtig!
Het leek ons een goed idee om geen tijd te verliezen en de nacht te gebruiken om de grote afstand naar Trinidad af te leggen. Overdag is het veel te heet in de auto om 7uur te rijden, dus dan maar nu.
Het was nog best een opgave want net zoals in Afrika gebeurd er vanalles op een snelweg wat je in Nederland nooit zou zien.
Er zitten onverwachte gaten in de weg die je dan met 100km/h moet vermijden, er steken mensen over of ze staan creapy dicht langs de weg om een lift te vragen. Ze gaan nog net niet voor je auto liggen om het zo maar te zeggen:P; Mensen blijven links rijden, waardoor je twijfeld of je ze wel rechts in kan halen, maar ja toch maar doen anders rij je straks 50km/h; En de afslagen staan hier zo slecht aangegeven, of de plaatsnaam waar je, op de eerste 2 borden wel aangegeven, naar opweg bent, verdwijnt ineens bij het 3e bord; Net natuurlijk het cruciale moment dat je een beslissing moet maken of je moet afslaan:P.
Maar we arriveren in Trinidad:P.

Overdag gaan we naar het strand en ´s svonds lopen we naar het centrale plein waar we genieten van een band. Zo leuk om lekker op het terras te zitten en te luisteren naar salsamuziek en te genieten van de mensen die zo goed kunnen dansen. Want wouw, wat gingen ze te keer! Salsa is echt een leuke en mooie dansvorm!
Mief wil graag nog een keer paardrijden, dus voor mij een chilldagje. Ik schrijf lekker in mn dagboekje en chill in het zonnetje op het dakterras. Natuurlijk niet te lang, want anders ben ik net een lobster:P.
Deze avond maken we een korte avondwandeling en stuiten op een groep locals die gewoon voor de lol bij elkaar zijn gekomen om de dansen en te zingen op zelfgemaakte trommelmuziek. Zo lekker spontaan en zelfs de kinderen dansen in het rond. We staan een tijd met verbazing en plezier te kijken, dit soort dingen zal je in Nederland toch nooit zien.

Op Dag 11 rijden we richting Cienfuegos. Trinidad heeft ons niet genoeg geboeid, dus we zijn toe aan een andere stad. Ons plan om helemaal naar het zuiden te gaan hebben we maar laten varen, want ik heb geen zin om 3weken in de auto door te brengen:P.
Vanuit Cienfuegos is het natuurpark El Nicho goed te bereizen, dus we willen een dagje besteden om daar te hiken en van de natuur te genieten.
Het enige dat de vrouw bij de entrance zegt als we aankomen is: Over 100meter zie je het restaurant, 200meter daarna heb je een waterval, 300meter later een natuurlijk bad en 200meter daarna de mirador en dan ben je weer terug bij de entrance.
Met open mond staan we te kijken, want de lonely planet had ons verteld dat je er uren kon hiken. Waahahahhaha wat een giller dit. Toch is het mooi, het uitzicht!
De baden zijn zo koud dat we niet verder durven dan onze heupen:P.
Vanuit Cienfuegos willen we naar Remedios, maar daar hebben we nog geen adres om te slapen. Alsof Lisette ons dit hoorde denken, en alsof ze ons volgde belde ze ineens die morgen om te zeggen dat ze een casa had gereserveerd in Remedios. Zo creapy, want naar ons weten was zij blijven steken bij dat we helemaal naar het zuiden zouden gaan:P. Dus gelijk komen de grappen naar boven of ze misschien camera´s in de auto heeft geinstalleerd die ons volgen, of misschien heeft de lonelyplanet die we van haar geleend hebben wel een trackingdevice:P.

Onze volgende stop is dus Remedios, waar Cayo Santa Maria ligt. Jajaja deze vakantie kan niet afgesloten worden als we niet genoeg strand hebben gezien.
De weg naar dat strand lijkt wel op een gigantische afsluitdijk. Het is een weg door het water heen die wel 50km door gaat. Nog voordat we die weg nemen moeten we langs een controllepost. Ze vragen om onze paspoorten en willen ons niet doorlaten als we deze niet kunnen laten zien. Alsof je die altijd op zak hebt:S Dus we rijden weer terug naar de Casa en kunnen daarna eindelijk richting het strand.
Dit strand is niet echt mooi, dus we hopen dat onze laatste strand in Varadero mooier gaat zijn.


Gauw opweg naar Varadero dus en inderdaad dit strand is beter, maar niets overtrefd Cayo Jutias:).
Door al deze strandbezoekjes lag onze auto vol met zand en viesigheid. Zo kun je een auto natuurlijk niet afleveren bij de verhuurder:P, dus we moesten een manier vinden om hem weer schoon te krijgen.
Aan de eigenaar van de casa in Varadero hebben we dus geprobeerd uit te leggen dat we een stoffer en blik nodig hadden en dat ging ongeveer zo.
Senor necesito (beweging van een stoffer), mucho playa en el coche:P. We kregen een verfkwast en een ijzeren dingie met een veel te lange steel, dus echt handzaam was het niet en werkte dus ook echt niet.
Dan maar in goede hoop die auto terugbrengen met een playa op de grond:P.
Ons was verteld dat de komende maand veel regen zal vallen in Cuba en daar hebben wij al het beginnetje van meegekregen. Mensenlieve we hebben de vakantie met regen afgeslotne:P.

Op de terugweg naar Havana regende het en het is niet echt meer gestopt:P. In Havana aangekomen heeft Lisette ons naar Casa Sandra geleid, omdat zij vol zat. Ook een prima casa:).
We hebben gelijk maar de auto terug gebracht en ze hebben gelukkig niets gezegd over al het zand, dus we kregen netjes onze borg terug:).
Toen we terug wilden lopen was het echt aan het hozen, maar als echte Nederlanders kunnen wij een beetje regen wel aan en is een taxi te duur:P Dus we zijn maar op pad gegaan en kwamen nat tot onze onderbroek terug aan in het Casa. Onderweg hadden we veel bekijks, alsof we een wet tshirt contest waren begonnen:P Hele huizen met jongeren stroomde leeg om ons te bekijken.

Onze laatste dag in Havana is ook letterlijk in het water gevallen, want de regen kwam met bakken uit de hemel. Toch in de droge 5minuutjes tussendoor hebben we door de stad gelopen. Door mijn ziek zijn dat dagje heb ik een goede citytour natuurlijk gemist, dus nu doen we hem lichtjes over.
Zoals op wel meer dagen besluiten nu maar weer eens de opmerkingen die we altijd krijgen van mannen als we langslopen te tellen, zoals hey pssst beauty etc.
Vandaag was de score 70:P Zoveel hebben we nog nooit gehad:P.

We zijn naar het museo de la Revolucion geweest, want Mief raade me aan om daar echt heen te gaan. Ze is zo lief geweest om nog een keer met me mee te gaan. Ontzettend interessant, maar we zijn er allebei over eens dat we informatie missen. Dus in Chili nog maar eens een paar artikelen lezen over de geschiedenis van Cuba!

Zoals ik al eerder zei wilden we nog graag foto´s maken van oude nederlandse bussen, dus na het museum zijn we neergestreken op een overdekt terras waar we goed zicht hadden op de bussen. We zijn toen zo druk geraakt met kletsen en wist je datjes schrijven dat we de bussen alsnog geheel gemist hebben:P.

En dat was eigenlijk het einde van ons avontuur in Cuba. En nu zijn we weer terug in het koude Chili en gaan morgen door naar Buenos Aires.

Ik heb ontzettend genoten van Cuba. Cuba is een prachtig land met een rijke cultuur en mooie verbazingwekkende natuur. Wat ook nog wel leuk is om te vertellen is dat heel veel dingen in Cuba achterlopen op de westerse wereld, maar dat dat Cuba maakt tot wat het is. Prachtige oude auto´s die in Nederland alleen nog in museums ziet. Paard en wagen zijn hier het gewone straatbeeld en de huizen zijn zo ingedeeld dat als je de voordeur (die trouwens bij iedereen altijd open staat) in loopt je gelijk in de woonkamer staat.
De mensen zijn zo vriendelijk en altijd in voor een praatje, ook al versta je ze niet:P
Cuba was totaal geen straf om 3 weken in een auto door heen te crossen:).

Dikke zoen lot

  • 23 Juni 2012 - 18:48

    Roos:

    Zus, ben heeeeel blij weer wat van je gehoord te hebben!!
    Zal blij zijn als je weer terug bent! Ik mis je!

  • 23 Juni 2012 - 20:58

    Annelies/mam:

    Ik sluit me geheel bij de vorige spreekster aan!
    Wat bizar die bussen naar Rotter- en Amsterdam! En fijn dat je je toch steeds beter kunt redden in het Spaans! Dat je zelf al een kwast en een dingsie kan scoren als je om een stoffer en blik vraagt!! Jasmine zal trots op je zijn!
    xxx

  • 24 Juni 2012 - 07:59

    Sandra:

    Mooi om weer wat van je te horen lievje! Stuur ff die warmte van Cuba hierheen! Onze is namelijk de weg kwijt denk ik... ;) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Hier hou ik jullie op de hoogte van mijn reis door midden en zuid Amerika. Samen met Madelief ga ik backpackend van Cancun (Mexico) naar Rio de Janeiro (Brazilië).

Actief sinds 22 Sept. 2011
Verslag gelezen: 6120
Totaal aantal bezoekers 53677

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 03 Augustus 2012

Midden- en Zuid-Amerika backpackend ontdekken!

Landen bezocht: